Nedávno mi začalo vadit jak Google trackuje uživatele a cílí na něj reklamy. Jistě jste si toho také někdy všimli – když si chcete přečíst něco například o myčce nádobí, dalších 14 dní vidíte myčky, pračky a sušičky v reklamách na většině webů které navštívíte.

V první kapitole popíši, jak trackování (sledování) uživatele funguje a v další se teprve rozepíši o vyhledávači DuckDuckGo a prohlížeči Brave, což bylo původním záměrem. Pokud Vás tedy zajímá toto kombo, které se zrcadlí i v titulku článku a nezajímají Vás cookies, přeskočte první kapitolu kliknutím sem.

Co je to trackování uživatele

Někdy to může být až děsivé. Vyhledávač nebo internetový prohlížeč jsou dnes díky trackování uživatelů a sběru jejich informací dělat téměř zázraky. Vyhledávací algoritmy napovídají hledané výrazy, upozorní Vás, že jste asi chtěli hledat něco jiného, než jste napsali, vyhledávají nejprve ve Vašem okolí, protože znají Vaši aktuální polohu. Předhazují Vám na první pozice již navštívené weby, nebo ty, které platí vyhledávačům nemalý peníz za upřednostnění ve vyhledávání.

Browser pak zas ví dost o Vašem operačním systému, jazykovém rozložení, webovém prohlížeči, zemi a místu kde se nacházíte, obvykle zná i Vaše hesla a údaje ke kreditní kartě, pokud mu je uložíte do paměti, abyste si ulehčili život. Většina lidí také používá synchronizaci mezi prohlížeči napříč platformami, takže browser přesně ví, co kdy a kde navštěvujete.

Výše zmíněné nedělá jen Google (i když je v tom asi nejlepší), ale i další velké browsery (Opera, Firefox…) a vyhledávače (Bing, Yandex…). A také spousta jiného softu, jako například freeware antiviry.

Jak můžete být trackováni

Způsobů je mnoho, uvedu jen ty nejznámější a krátký popis k nim.

Cookies

Sušenky jsou malé soubory, které obsahují informace o prohlížených webech. Tyto informace se ukládají fyzicky přímo do browseru a následně jsou z webu opět dostupné. To se dělá proto, aby daná internetová stránka věděla, že už jste ji navštívili – může pak načíst třeba obsah košíku při nedokončené objednávce, pamatuje si kde jste přestali číst, v jaké vteřině jste zapauzovali video…

Facebookové cookies

Facebook musí mít vždy něco extra a v tomto případě je to speciální druh cookies, které se říká Datr. Díky ní je možné sledovat aktivitu uživatele, který přistoupil na facebook i na dalších stránkách, které využívají jeho pluginy, jako jsou například tlačítka „to se mi líbí“ nebo „Sdílet“. A ty jsou dnes snad všude!

Ksichtokniha tak má přesnou představu co děláte na jakémkoliv webu a to po dobu dvou let od posledního navštívení facebooku, nebo vymazání cookies. A teď ruku na srdce přátelé – kdy jste naposledy mazali cookies?

Google na to jde od lesa

Google jednak sleduje vše co vyhledáváte, ale i to, jaké stránky jste navštívili z jeho vyhledávače a co jste na nich hledali. Pokud jste třeba přes Google vyhledávání sháněli myčku nádobí a na nějakém e-shopu si ji prohlíželi, uložili se cookie produktu, které Google vyčetl a následně jeho algoritmus bude podobné produkty zobrazovat v reklamách.

Algoritmy jsou chytře napsané a tak ví, co uživatel bude potřebovat příště – pokud Google vidí že jsem sháněl dětskou autosedačku, myčku na nádobí a auto na dálkové ovládání a vzduchovku, nenabídne mi v reklamě panenku Barbie, ale spíše velkou lednici, chlapecké kolo a rybářský prut.

EU nemá ráda sušenky

Kvůli otázkám soukromí a bezpečnosti se do problematiky vložila EU (asi si dodala sebevědomí když pořešila otázku másla) a tak mají všichni provozovatelé webů povinnost upozornit uživatele na to, že používají cookies, případně jak. Také by měl být funkční systém Do-Not-Track, kdy browser vrací stránce požadavek že si nepřeje být sledován, ale cooikes to po svém obcházejí a defakto je tato volba k ničemu.

Na svém webu na používání cookies samozřejmě upozorňuji, i když je používá spíš systém statistik wordpresu a pluginy pro sdílení. Pokud by Vás zajímala daná legislativa EU, naleznete ji zde: http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm

Jak se bránit?

Těžko. Vlastně na všechno výše popsané jste zvyklí a doteď Vám to nejspíše nevadilo. Proč se tedy vlastně bránit? Z revolty? Z touhy po svobodě? Nebo prostě jen proto, že Vás štve když, Vás někdo sleduje na každém kroku kyberprostorem?

Přesně proto jsem se dal do psaní tohoto článku, jehož pravý význam teprve přichází. Díky, že jste se dočetli až sem. Nadechněte se, jedeme dál 🙂

Jak jsem psal na začátku, začalo mi to prostě vadit. Neptejte se mě proč. Něco ve mě si prostě řeklo a dost. Na Živě.cz jsem zrovna četl článek, kdy se autor pokoušel nahradit služby Googlu a narazil jsem tak na anonymní vyhledávač DuckDuckGo. Znal jsem ho již z dob, kdy jsem jel na linuxu, často byl nastaven jako výchozí search engine, ale nikdy jsem jej nevyužíval. A teď přišel čas dát mu druhou šanci.

Anonymní vyhledávání

DuckDuckGo je internetový vyhledávač, který nesleduje a nedostává uživatele do tzv. filtrovací bubliny. DuckDuckGo nijak neprofituje prodejem osobních informací svých uživatelů třetím stranám, ani nezobrazuje reklamy. DuckDuckGo se prezentuje jako vyhledávač, který neukládá obsah, jež jste vyhledali, neregistruje Vaše IP adresy a používá cookies pouze tam, kde je to nezbytně nutné, například pro ukládání nastavení. Nastavení lze také zálohovat do cloudu snadno tím, že zadáte pouze ověřovací frázi. Tu pak stačí zadat v jakémkoliv jiném vyhledávači a kachna načte Vaše preferované nastavení. Jelikož neukládá žádné citlivé informace, není potřeba se starat o jakékoliv zabezpečení či šifrování. Elegantní a snadné.

Na DuckDuckGo jedu už týden a nemám s ním žádné problémy – vyhledávač je optimalizovaný i pro vyhledávání v naší mateřštině, takže funguje lépe než Bing, jehož engine využívá k vyhledávání a doplňuje jej svými algoritmy. Navíc pokud před vyhledávaný termín napíšete například g! vyhledá vám výsledky googlím enginem. Tomutu systému se říká bangs a umí toho mnohem víc – asi 11 tisíc služeb. Například !a pro Amazon, !twitter, !steam, !seznam 

Čeho si všimnete hned je to, že se nikde neukazují žádné reklamy. Krása 🙂 DuckDuckGo dokáže vyhledat a získat informace až z 50 různých služeb od Wikipedie až po službu vyhledávající ISBN knih. Pro využití této funkce není nutnost opouštět stránku DuckDuckGo.

Co mi přišlo příjemné, je možnost zvolit si tmavé téma vyhledávací stránky, což je výborné pro unavené oči. Fajn je také to, že vyhledávač je lokalizován co češtiny, alespoň z větší části. Velmi zvažuji, že se zapojím do projektu a překlad trochu vylepším 🙂 Jinak nastavit toho jde kvanta, od barev písma a odkazů, až po možnost zarovnání vyhledávacích výsledků na střed – to oceníte zejména pokud máte širokoúhlý monitor.

Zatím jsem neměl problém s tím, že bych nenašel co jsem hledal. DuckDuckGo jsem nastavil jako výchozí vyhledávač do všech svých browserů, od PC, přes Mac až po Safari v iPhonu.

OK, tím bychom měli vyřazeného Velkého bratra, který sleduje co hledáme. Ale co prohlížeč, který na nás práská úplně stejně, ne-li více?

Prohlížeč Brave

Mě naprosto nadchnul. Jedná se sice o mladý projekt, ale ambice mu nechybí. Brave má za cíl nejen blokovat reklamy, ale také zabránit sledování uživatelů. Aby to nevypadalo jen na projekt party nadšenců bez zkušeností je dobré zmínit, že za celým Brave projektem stojí Brendan Eich, tvůrce JavaScriptu a jeden ze spoluzakladatelů Mozilly a Firefoxu.

V aktuální verzi přešel projekt na jádro prohlížeče Chromium, bere si tedy to nejlepší mého oblíbeného prohlížeče ale odstranil veškerý balast, který by uživatele trackoval.

Browser nejen že vypadá elegantně (opět podporuje i tmavé téma + můžete stahovat další z Chrome Storu), ale díky tomu, že blokuje reklamy a trackovací scripty, je také pekelně rychlý.

Díky tomu, že nenačítá externí trackovací skripty a reklamy dost výrazně šetří přenesená data.

Blokování zajišťuje technologie Brave Shield, kde podobně jako u jiných blokátorů (Ghostery, ADBlock…) vidíte info o tom co je blokováno.

S reklamami je to ale složitější, než se na první pohled zdá. Většinu uživatelů štvou, takže je blokují. Bohužel mnoho webů financuje svůj provoz z příjmů za jejich zobrazování. Nemusíte být zrovna matematik, aby Vám bylo jasné, že když přijdou tvůrci Vašeho oblíbeného webu o příjmy, dost možná přestanou web provozovat. To by bylo nemilé, ale naštěstí je tu alternativa.

Brave Rewards

Brave to vidí z jiného úhlu. Přichází s konceptem, kdy bude za zobrazování reklamy odměňován i sám uživatel. Nutno dodat, že by se mělo jednat o reklamu etickou. která se „chová slušně“. Něco podobného zkoušel kdysi AdBlock, ale nechytlo se to.

Uživatel by měl dostávat až 70% z příjmů z reklamy formou „měny“ BAT. Získané BAT (Basic Attention Token) jednotky se ukládají v uživatelově peněžence přímo v prohlížeči. Jedná se o cryptoměnu na bázi oblíbeného a stabilního Etherea. Po 15ti procentech by pak dostal ten kdo má reklamu na webu a také advertiser (vydavatel reklamy). Jedná se o jakýsi systém sdílení příjmů z reklamy. Musím říci, že je mi dost sympatický, už jen proto, že v něm něco získává i uživatel, na kterého ostatní reklamní systémy (AdSense) z vysoka kašlou. Více informací naleznete ve videu.

A teď to nejlepší – uživatel sám má možnost přispívat na provoz svých oblíbených webů tím, že jim dá „tip“, nebo česky „dýško“. To lze dát buďto jednorázově a ručně, nebo přispívat automaticky (stará se o to sám Brave), podle toho, jak často danou stránku navštěvujete. Platba pak probíhá automaticky a měsíční formou.

Pro mě jako autora webu, který je bez reklam (nemám je rád) je to super věc – pokud se Brave browser dostatečně rozšíří, nebo jeho autoři udělají doplněk do jiných borwserů (mají to v plánu) budou moci uživatelé vyjádřit svůj dík i jinak než v komentářích 😉

Do programu Brave Publishers, který je cílený na blogery, streamery a YouTubery jsem se zapojil a pokud budete Brave zkoušet, můžete provoz tohoto webu, potažmo mě, podpořit již teď 🙂

Pokud by Vás zajímaly detaily o projektu BAT, mrkněte na jeho fórum na Redditu. Pokud se chcete stát Brave Publisherem, stačí se přihlásit na ofiko stránkách a čekat až Vám nějaký nadšenec přispěje pár BATy 🙂

Nejste produkt, jste lidská bytost. Unikátní a jedinečná a zasloužíte si, aby si z Vás korporace nedělali jen položku v databázi, která jim sype data a zisky. Stáhněte si Brave a užívejte si bezpečnější a rychlejší procházení webů, bez reklam a pocitu falešného soukromí.

Browser je multiplatformní, takže ho můžete používat na macOS, Windows, Linuxu, iOS i Androidu. Zkuste ho.

Facebook komentáře